rest van mijn exchange

16 mei 2010 - Calgary, Canada

Ook al ben ik nu in Ecuador. ik zal jullie kort mijn laatste maanden in Canada vertellen, en misschien dat ik nu vaker op mn blog zal schrijven. Inge is er in ieder geval wel fanatiek in.

De olympische spelen (voor jullie al een hele lange tijd geleden), maar voor mij toch een erg leuke ervaring. Maar zal jullie toch mijn beleving vertellen. Donderdagavond zijn we met de greyhound naar Vancouver gereden. En na 10 keer gestopt te zijn en 14 uur later komen we (nog 4 andere exchangers) aan in Vancouver. Vancouver was vol met toeristen uit verschillende landen, er heerste veel gezelligheid. Ik en 10 andere exchangers hebben onze vlag van ons eigen land gekocht om daar vervolgens elke dag mee rond t lopen. We waren een bezienswaardigheid, goed voor veel fotos, kranten en tv. Voor mij was vancouver niet geslaagd zonder Sven te zien. Ik heb de 5000 m in het HHH gezien en boerenkool gegeten met ander nederlands vriendinnetje uit Calagry en savonds was de huldiging van Sven en heb ik Marco borsato zien optreden en fan als ik ben van Sven stond ik helemaal vooraan en heb vriendelijk naar hem gelachen. De rest van de dagen heb ik de toerist uitgehangen in Vancouver (Granville island, aquarium, downtown, totems, chinatown, old town en nog meer).

Toen ik terugkwam van Vancouver, kwamen mn papa en zusje naar Calgary. Samen hebben we een leuke tijd gehad. Was toch leuk om iets vertrouwds te zien. We zijn naar Banff gereden, en hebben dit schattige dorpje bekeken. Verder zijn we gaan skien in lake louise. En hebben we het meer bekeken wat in de zomer stralend blauw is, maar nu helaas bevroren met sneeuw. Ook zijn we naar Drumheller gereden (maanlandschap en dinosaurussenmuseum), onderweg zijn we vaak gestopt om van het mooie landschap te genieten. Ook hebben we downtown Calgary bekeken en zijn we naar de dierentuin geweest (waar leeuwen en zebra´s in de sneeuw stonden). De campus vonden ze erg indrukwekkend en mijn kamer zag er als altijd rommelig uit. Toen zij weg gingen, begon voor mij het uni leventje weer... de week ervoor had ik reading week. wat betekent dat ik een week vrij was, maar niet echt hoefde te lezen.

In de Den (de kroeg op de campus) worden zo af en toe thema-feesten gegeven. En ergens in maart was het thema 80´s. Samen met 4 andere besloten we te gaan als pacman and the four ghosts... Van kartonnen gekleurd papier hadden we grote ovalen geknipt voor de voor en achterkant en dit waren onze kostumes. Met deze kostumes hadden we het jamaicaanse bobsleeteam verslagen in de kostuumsprijs: 30 dollar :)

Naast hockey is curling ook een typische Canadese sport. Dus dit moest ook geprobeerd worden. De internationale office had een middag les in curling georganiseerd. Eerst kregen we les in wat we moesten doen, wat we vooral niet moeten doen is die steen waar je mee stoot optillen. je moet een beetje bukken, billen omhoog en dan moet je je afzetten van een blok en met die steen stoten (maar niet te hard en niet te zacht, wat best moeilijk in te schatten is). Daarna hebben we drie wedstrijdjes gedaan. Alledrie verloren... maar de laatste werd moeilijk om af te maken want de olympische finale hockey was bezig: Canada vs. VS. En Canada stond voor en was bezig te winnen toen VS in de laatste minuten scoorde. Zo spannend, iedereen stond te springen en zewuwachtig te doen. Toen kwam dus de extra tijd, en toen was er Crosby.... En heel Canada juichde en deze dag werd verder een groot feest!!!!

Canada is natuurlijk bekend om zijn natuur en ondanks dat de meren bevroren zijn, is het nog steeds mooi om te wandelen in een sneeuwparadijs met bevroren watervallen. Dus een dag de auto gehuurd en genoten van de natuur, en om het nog leuker te maken hebben we liedjes gezongen om de beren (die toen nog sliepen) op afstand te houden.

In Canada wordt ook st patricksday gevierd, dus hebben wij de exchange, groene outfits aangetrokken en groen bier gedronken, en feest gevierd.

Zoals het bij een exchane hoort, kookt iedereen eten van zijn eigen land. Nu moet ik bekennen dat ik dat niet heb gedaan... maar wel heb ik geholpen bij het maken van peruaans eten (tacutacu) en mexicaans eten (heb echt de beste guacamole ooit gehad, en quesadillas). En heb ik mogen genieten van italiaans, oostenrijks en philipijns eten. Zo af en toe kreeg ik spaanse les van Ana (uit Peru). Dit was erg lachen, we deden liedjes zingen en vertalen. En Ana is zo uitbundig, dat ik altijd vrolijk werd van haar.

De snowboardclub organiseert weekendjes skien, ik ben meegeweest naar fernie. Met vele andere exchangers begonnen verkleed in 80´s aan de busrit, waar in plaats van zitten gestaan en gedronken werd. het feest begon in de bus. het skien was erg leuk, en ik werd steeds beter.

las vegas, ben ik een weekje geweest... Dit was een week vol shoppen, gokken, van het zonnetje en warmte genieten samen met Anna en Karo. En we hebben ook van de chiquere feestjes genoten. Maar de mensen die er rondliepen waren niet echt mooi en glamourous, eerder slonzig en dik, haha. We sliepen in een kasteel, en vegas was een groot paradijs. we hebben alle hotels van binnen bekeken, en geprobeerd overal muntjes in de machines te gooien. Dit werd echt een gewoonte, omdat in alle hotels gokapparaten zitten doe je makkelijk even gokken. Maar heb meer gewonnen dan verloren. Tijdens de heenreis zijn we over de grand canyon gevlogen, waar we alles heel goed konden zien, omdat de lucht helemaal helder was.

Via Vanessa zijn we ook bevriend geraakt met aardige canadeze jongens. En om af en toe toch een ´gewoon´ huis te zien, gingen we daar tafelvoetballen, tv kijken (met een tv die groter is dan ik), singstar op wii, of eten. Maar de huizen zien er toch nep uit, omdat ze niet van baksteen zijn gemaakt. Met pasen heeft een van hun een traditionele kalkoen bereid (erg lekker).

De laatste weken zijn we ook erg vaak naar karaoke geweest om daar met onze valse stemmen, zo luid en toch zo mooi mogelijk de liedjes te zingen.

De nationale sport van Canada is lacrosse. Dit is een beetje zoals hockey, zelfde outfit, alleen gooien ze met ballen met hun netjes. met die netten kunnen ze ook gevechten uitlokken (net als mnet hockey is dit een belangrijk deel van de sport), en dan mogen ze ook vechten. Calgary heeft gewonnen na een spannende wedstrijd en het publiek ging uit zn dak, want ´we´ zaten nu in de play-offs.

Ryan (een van de canadese jongens) wilde ons (Anna, Vanessa en mij) meenemen op een roadtrip, met bestemming: eureka. Voor iedereen die niet weet waar dit ligt... ik neem aan iedereen, dit is in Montana USA (en het is een erg klein dorpje vlak over de grens). We hebben 6 uur gereden (elks, bambies, en berggeiten gezien, en erg mooi landschap) naar eureka, de douane van amerika was erg vriendelijk, en raadde ons aan om hamburgers te eten bij de locale tent in Eureka. wat erg gràppig was, de mensen in Eureka waren typische amerikaanse boeren. Het dorp was erg klein, en er waren veel koeien, ook hebben we even gespeeld op de tractoren en ander boerengerei. Daarna zijn we weer richting Canada gereden. Maar het was dit keer iets moeilijker om dit land binnen te komen. Ryan zei dat hij dacht dat wij in Calagry woonden en dat we voor een 2 uur durende vakantie gingen. Dit vonden ze verdacht en onze auto werd doorzocht en wij moesten in een rij gaan staan en onze zakken leegmaken... nadat de auto was doorzocht, konden we weer verder rijden in Canada.

De laatste 1.5 week van het semester heb ik in de bieb doorgebracht. Papers afmaken, en leren voor toetsen. Vlak voor de tentamens begonnen was er nog bsd (bermuda shorts day). Oftewel, de canadezen begonnen om 6 am met drinken, deden een biermijl (rennen en biertjes drinken), en later een couchrace (met banken de berg af racen), om vervolgens de rest van de dag in de biergarden biertjes te drinken. Voor mij begon de dag wat later, maar heb ook in shorts en een mooi tshirt dat ik met 4 andere had gekocht en op had geschreven, gedragen. Het weer was zo goed, dat ik voor het eerst van het jaar goed verbrand was. De hele dag waren we met hele groep exchangers en het was een mooie dag om een semester af te sluiten en laatste keer te feesten voor de tentamens.

Tijdens de tentamens (ik had er maar twee), was het erg mooi weer! en iedereen was dan ook op de campus aan het zonnen, studeren of picknicken. Zo ook wij, hebben heerlijke middagjes op het gras doorgebracht. En omdat iedereen andere tentamenroosters had, begonnen we al vrij snel met afscheid nemen. Ik vond het in het begin best raar, had niet helemaal door dat ik diegene niet meer ging zien. Als afscheid gingen we een aantal keren naar jameson of kilkenney (ierse pubs) om voor de laatste keren ribs en wings te eten. En ik heb een vlag gekocht waar iedereen een verhaaltje op heeft geschreven als aandenken aan Canada.

Nadat ik mn tentamens had gemaakt gingen Vanessa, Katrin en ik naar Vancouver island. Daar zijn we met een gehuurde auto van Victoria, naar Nanaimo (waar ik mn haar heb laten knippen) naar Tofino (surfers plaats) gereden. In Victoria hadden we een lekker bakkertje ontdekt met voor het eerst in 4 maanden weer lekker brood :) ook zijn we naar de botanical gardens geweest. Ontzettend mooie tuinen, net buiten Victoria. In tofino hebben we de vele stranden bekeken en hebben we genoten van het lekkere seafood. ook zijn we gaan whalewatching: we hebben eagles, zeeleeuwen en vele otters gezien, maar geen walvis. Het tochtje was erg vermakelijk, omdat de zee erg wild was en het stormde. Op mn verjaardag werd ik wakker in Tofino waar we heerlijk geontbeten hebben, daarna met de auto naar Victoria, waar we onderweg vaak gestopt zijn om van de mooie uitzichten (bossen, meren, watervallen) te genieten. In victoria hebben we Karo ontmoet, zijn we gaan uiteten en daarna gaan stappen in een beetje vage plek, waar iedereen dakloos leek. In heel Victoria leek het de trend om eruit te zien als daklozen.

Toen ik terugvloog zijn we op de sneeuw geland in Calgary. Er was een sneeustorm bezig, en het was eerst niet zeker of we wel mochten vliegen, uiteindelijk waren we het enige vliegtuig dat die dag mocht landen in Calgary vanuit Victoria. De laatste dagen Calagry waren vreemd: afscheid nemen van iedereen, laatste keer wings eten, alles inpkakken (wat echt afschuwelijk was), kamer poetsen, en op de laatste dag gingen we tennissen en baseballen en laatste keer in de den op de campus eten. Volgende dag moest ik vroeg op om naar Toronto te vliegen. Samen met Anna en vriendinnen van haar van thuis gingen de stad verkennen. Vliegtuid had ik bijna gemist, om 6.35 ging ik inchecken voor een vlucht waarvan boarden al bezig zou moeten zijn. Tot mijn opluchting was de vlucht vertraagd. In toronto zijn we uiteraard naar de hockey hall of fame geweest (waar zelfs nederland vertegenwoordigd was). Veder hebben we door de stad gewandeld en langs de haven. De derde dag zijn we naar de Niagara falls geweest, waar we erachter hebben gelopen en de boat of mist hebben genomen. Waar we helemaal nat zijn geworden. Jeetje wat zijn die watervallen sterk!! De vierde dag in Toronto ben ik voor de laatste keer naar Tim Hortons geweest (de koffie en fastfoodtent van Canada). En toen kwam het moment waar ik gedag moest zeggen tegen Canada! Maar op weg ging naar het volgende avontuur! Daar zijn wel een paar traantjes bij gevallen.

Sorry dat ik er nu geen fotos op kan zetten. maar van zuid-amerika komen eraan.

1. Marloes:
    Hee Janna,
    Echt leuk om weer eens te lezen wat je allemaal in Canada hebt meegemaakt! Volgens mij ging de tijd daar veel te snel:P
    Veel plezier verder in Zuid-Amerika!
    Liefs, Marloes
  2. Michelle:
    Hola guapa!
    Eindelijk weer berichtje van je Janki! Ben zo blij weer nieuws van je te horen! Heeeeel veel plezier tijdens je rondreis door Zuid-Amerika.
    Muchos besos!
  3. papa:
    Hoi Janna,
    Leuk alles nog eens te lezen. Ben wel benieuwd naar je foto's.
    Veel plzier in Equador.
    Kusjes, Ruud
  4. karen:
    17 mei 2010
    Het klinkt als een geweldige tijd. Zou bijna Mette onder m'n arm nemen en ook gewoon gaan.
    xxx
  5. Mieke:
    18 mei 2010
    Hee Meid! Leuk hoor, ik herken zoveel uit mn eigen exchange periode en mn reis door Amerika :-) Jammer voor je dat t alweer afgelopen is, maar een nieuw avontuur awaits!! Geniet van de komende tijd en ik zie je gauw weer! Dikke knuffel Mieke
  6. martha moonen:
    19 mei 2010
    toch weer leuk om over je Canada-avontuur te lezen. kan me voorstellen dat het weggaan ook wat traantjes kostte. Maar geniet nu verder van je Zuid-Amerika avontuur!!. Tot skypes! kus mama