Quito en Otevalo Ecuador (04-09 mei 2010)

19 mei 2010 - Calgary, Canada

Tijdens mn vlucht van Toronto naar Bogota zat ik naast een jongen die heel toevallig ook in Calgary studeerde en die me zijn mooie Colombia wilde laten zien... Maar ik was op weg naar Quito, waar ik Inge na 4 maanden weer zal zien! OP het vliegveld in Quito stond er iemand van het hostel om me op te halen. Maar bij aankomst wist de nachtportier niet in welke kamer Inge sliep, dus ik met beetje spaans duidelijk maken dat ik Inge wil zien... Maargoed, hij weet het echt niet... Maar Inge zou er nu toch al wel een paar uur moeten zijn... Uiteindelijk ging ik dan toch maar slapen, en net toen ik in slaap wilde vallen, hoorde ik de stem van Inge: ze had 8 uur vertraging gehad...

Ons hostel in Quito is erg leuk!! Vele mensen en boven op het terras, waar iedereen bijeenkomst is een erg mooi uitzicht over het oude deel van de stad. De eerste dagen ben ik nog een beetje moe van Canada... Quito ligt redelijk hoog, dus in het begin zijn we beetje buiten adem als we door de stad omhoog lopen... De eerste dag hebben in Quito de vele kerken en kloosters bezocht. De een erg indrukwekkend de ander wat minder, maar het geeft de stad een mooi uiterlijk. Quito, het oude deel, heeft veel kleine straatje, gekleurde huisjes en pleinen, waar we heerlijk in het zonnetje naar de vele mensen  hebben zitten te kijken (zaken mensen lopen voorbij, kinderen die schoenen poetsen en overal heen rennen, oude mensjes die bij kletsen...). De volgende dag zijn we met de bus naar mitad del mundo geweest. Twee bussen en twee uur later waren we op de evenaar. Er zijn daar twee plekken die de evenaar worden genoemd. op de eerste plak is een uitgebreid museum over de Inca´s en andere musea. Maar dit is niet de officiele evenaar. DE officiele evenaar (met gps berekent) ligt een paar honderd meter verderop. Daar kregen we een wandeling met een gids langs allemaal inca gebruiken en hoe ze leefden, ook zagen we de cavia´s die ze aan het fokken waren om later op te eten. Ook waren er allemaal opgezette beesten, zoals slangen en hoorde ik van het gebruik van de quichui (inca stam) om hoofden te verkleinen zodat ze ze als ketting konden dragen. Dit bracht power voor de drager. Tot slot deden we allemaal experimentjes op de officiele evenaar. De uitkomsten vallen een beetje te betwisten. Zo viel het water recht naar beneden op de evenaar en draaide het als het een meter van de evenaar in een bak werd gegoten met een gat. Ook op de evenaar lopen met je ogen dichten duimen omhoog, liep je niet recht (werd je door twee krachten getrokken). Verder als je met je duim en wijsvinger een rondje maakt, is deze op de evenaar veel makkelijker uit elkaar te trekken dan een meter ervandaan. Daarna met de bus weer terug. S avonds in het hostel gegeten en veel nieuwe mensen leren kennen en verhalen van de dag uitgewisseld terwijl we aan het eten waren en daarna met een drankje.

De volgende ochtend hebben we de bus genomen naar Otevalo waar op zaterdag de grootste markt van heel Ecuador gehouden wordt. De busrit is op zich prima, behalve dat we racen naast een ravijn en dat er elke keer in de bus een gevechtsfilm wordt gedraaid. Diezelfde dag zijn we naar een museum geweest waar ons in het spaans verteld werd hoe ze van een lamavacht een tapijt of iets dergelijks kunnen maken, op traditionele manier. Daarna gaan we met een taxi naar el lechero, een boom die volgens de locale bevolking geluk zou brengen. Hij staat op een heuvel met een mooi uitzicht op het meer, de stad en de twee omringende vulkanen en de tocht naar boven was erg hobbelig en we kwamen langs allemaal werkende mensen (met allemaal riet op ghun rug). Op vrijdag zijn er hier nog niet veel toeristen te bekennen en we vragen ons af waar de toeristen zijn als we zoeken naar een plek om te eten.

Op zaterdagochtend staan we vroeg op om de markt te bezoeken. Ik ben meteen verliefd op alle spulletjes die ze er verkopen! ik koop dan ook oorbelletjes, en een trui en een deken van lamavacht (= erg zacht). Later nemen we de bus naar Peguche, waar we een wandeling maken langs de watervallen, waar ook de mensen hun kleren wassen in het riviertje.

Zondag keren we weer terug naar Quito, deze dag bestaat een beetje uit het pakken van onze tas voor de jungle, want ´s avonds nemen we de nachtbus naar Lago Agrio waar we opgehaald worden en ons jungle-avontuur kan beginnen.

1. Eva:
    19 mei 2010
    Hey Jan
    heel veel plezier, en neem je ook VEEL cadeautjes voor mij mee?:)
    xx