kaapstad

10 januari 2011

Hoi allemaal!

Toch maar een bericht vanuit Kaapstad, met een beetje hulp van Sabrina (mijn reismaatje).
Sinds ik hier ben aangekomen, verblijven we in een leuk, gezellig hostel in Green Point, een buurt vlakbij de haven, waarin ook het Green Point Stadium (bekend van het WK) staat. Bij de haven ligt het V&A Waterfront. Hier vind je winkeltjes, restaurantjes, entertainers, trampolines, een reuzenrad, etc. Een drukke, toeristische plek, maar wel gezellig.
De eerste dag hebben we gewoon een beetje rondgelopen en ’s avonds een kaartspelletje gespeeld met wat mensen uit het hostel. Shithead, een leuk spel trouwens, al was ik natuurlijk weer de shithead (=loser)….

De volgende dag zijn we via de westkust naar beneden gereden naar Kaap de Goede Hoop en via de oostkant weer terug, een rondje om de kaap dus. De weg loopt langs de kust met veel uitkijkpunten waar je de zee en de bergen heel mooi kunt zien. Bij de baai van Llandudno hebben we even een uurtje aan het strand gelegen. Een mooi strand, maar het water is erg koud door koude zeestromen vanuit Antarctica. Aan een duikje in zee heb ik me dus nog maar niet gewaagd. Wat opvallend is, is dat er echt ‘witte’ en ‘zwarte’ stranden zijn. Rechtstreeks vanuit het winterse weer in Nederland pasten wij dus perfect op het witte strand wink Na een uurtje relaxen zijn we doorgereden naar Cape Point. Hier kwamen we bavianen tegen langs de weg. Die zie je hier erg veel en er wordt ook veel voor gewaarschuwd. Ze zijn namelijk niet zo leuk als ze lijken. Hoe verder we Cape Point naderden, hoe meer bewolkt het werd. Het laatste stuk hebben we gewandeld naar de oude vuurtoren, die vroeger diende om de VOC-schepen om de kaap te leiden. Door de mist zagen we helaas niet meer dan ons voetpad. Vanuit Cape Point zijn we richting Kaap de Goede Hoop gelopen. De zee was erg wild en het was heel mistig, dus we konden ons zo wel iets beter voorstellen dat hier zoveel schepen vergingen en dat de zeelieden deze plek vreesden. Vandaar dus de naam Kaap de Goede Hoop… Op de terugweg zagen we opeens een heel groot beest voor ons: een struisvogel! Echt een enorm beest! Het liep direct naast ons voetpad en we durfden er echt niet langs. Door de mist verloren we hem soms uit het oog en dan dook ‘ie opeens weer ergens op. Helaas ben ik zelfs vergeten een foto te maken… Uiteindelijk zijn we met twee Belgische meiden teruggereden naar onze auto. Via de oostkant van het schiereiland zijn we weer teruggereden naar Kaapstad. Bij Boulders Beach zijn we gestopt om de kolonie Afrikaanse pinguïns te bekijken die daar leeft. Grappige beestjes, vooral als ze lopen. Er waren ook twee jonkies, zo schattig! Er waren veel pinguins aan het broeden, dus er zullen wel snel nog meer jonkies bijkomen.

Zaterdag stond het beklimmen van de Tafelberg op de planning. Het was erg warm die dag, maar het weer schijnt hier soms wat onvoorspelbaar te zijn en regelmatig is de berg bedekt door wolken, dus we zijn toch maar gegaan. De naam van het pad dat we hebben gelopen, Platteklip Gorge, is nogal misleidend. Het is namelijk verre van plat! Het pad liep aardig stijl omhoog en lag pal in de zon, maar het was wel een leuke route. Je liep over grote rotsblokken die een soort van trap vormen. De rotsblokken waren soms alleen wel erg hoog voor mijn korte beentjes… Flink gezweet, maar het uitzicht was echt heel mooi!

Zondag zijn we naar het wijngebied gegaan. Hier liggen overal wijnboerderijen, waar je ook wijn kunt proeven. Onderweg zijn we nog gestopt bij een plek waar je panters kon zien en ook aaien. Dit heb ik gedaan. Het was wel een aparte beleving, panters zijn aan het uitsterven en de twee cups die ik mocht aaien, waren gevonden toen hun moeder aan het jagen was, en waren er slecht aan toe. Hier worden ze opgevangen en verzorgd. Het was helemaal niet eng, en de beestjes waren erg speels en lief! Uiteindelijk zijn we naar een wijnboerderij in Stellenbosch gereden. Helaas zaten er veel dicht op zondag, dus we kozen er maar gewoon één die wel open was. Op zich was het wel leuk, maar na een kwartier stonden we alweer buiten. Ik denk dus dat we niet helemaal de juiste hebben gekozen. In Stellenbosch hadden we afgesproken met Egbert Jan, die ik kent Sabrina van Nederland. Hij was ook in Zuid-Afrika en heeft ons meegenomen voor een lunch bij één van de wijnboerderijen. Echt heel erg leuk van hem en het was heerlijk! Ook kon hij ons veel vertellen over Zuid-Afrika, wat erg leuk was om te horen. De boerderij waar we waren heette Welmoed, waar de Welmoed-wijnen (o.a. te koop bij de AH) worden gemaakt. Grappig toch? Ook  Na de lunch hebben we nog even een rondje door Stellenbosch gelopen. Dit is een oude stad, waar tegenwoordig veel studenten wonen. Overal zie je eikenbomen, die er in de VOC-tijd zijn gepland. De huizen zijn gebouwd in Kaap-Hollandse stijl en er wonen vooral veel blanken, doordat hier vroeger veel aanhangers (en ook de stichters) van de Apartheid woonden. Al met al een leuk dorpje om doorheen te wandelen.

Vanochtend zijn we al vroeg vertrokken om de boot te nemen naar Robbeneiland, het eiland waar Nelson Mandela 18 jaar gevangen zat. We kregen hier eerst een rondleiding met de bus. Erg interessant! Zo vertelden ze bijvoorbeeld dat bezoekers van de gevangenen 6 maanden van te voren moesten reserveren dat ze kwamen en dat ze alleen Engels of Afrikaans mochten praten. Als je een andere taal sprak had je pech, want dan mocht je alleen tegenover elkaar zitten en naar elkaar kijken. Op het eiland zaten alleen zwarten en kleurlingen, geen blanken. Ook werden er later leprapatiënten en gehandicapten naartoe gestuurd, die zich niet mochten voortplanten. Op deze manier was de samenleving er vanaf. Tegenwoordig wonen er nog steeds mensen op Robbeneiland en staat er zelfs een schooltje. Na de tour kregen we nog een rondleiding door maximum security prison, waar de politieke gevangenen zaten. Hier hebben we ook de cel van Nelson Mandela gezien. De rondleiding werd gegeven door een ex politieke gevangene, die zelf op Robbeneiland vast heeft gezeten. Erg interessant allemaal!

In de middag zijn we naar de binnenstad van Kaapstad geweest en hebben de Slavery Lodge bezocht. Dit was een interessant museum over de slavernij in Zuid-Afrika. In Kaapstad is nog veel te zien van de VOC-tijd. In de Slavery Lodge werden de VOC-slaven geherbergd, vlak naast de Castle of Good Hope, die werd gebouwd om de Kaapstad te verdedigen. We hebben nog veel meer gezien, maar ik m’n internettijd is alweer bijna om dus ik laat het hier maar bij.
Morgen gaan we weg uit Kaapstad en reizen we verder. We hebben al veel leuke verhalen gehoord over de rest van het land, dus we hebben veel zin om dit met eigen ogen te gaan zien. Ik denk ook dat we dan meer het echte Zuid-Afrika gaan zien, want Kaapstad is erg modern en redelijk toeristisch, dus het voelt nog een beetje alsof we op vakantie zijn (wat we natuurlijk ook wel zijn…).

kusjes

1. Iris:
    11 januari 2011
    Janna :) Je hebt geupdate!
    Het klinkt echt super allemaal. Jammer van de mist maar zat mooie dingen gezien zo te horen. Veel plezier nog met de rest van de reis!
    xx
  2. Inès:
    11 januari 2011
    Heerlijk, Janna! Leken de huisjes in Stellenbosch ook echt op Nederlandse huizen? Dat was zo grappig in Suriname: van die Holland-look huizen, maar dan vervallen en tussen de palmbomen. Blijf zo lekker touren, geniet! En pas op voor boze bavi's ;-)!

Kus!
  3. Inge:
    11 januari 2011
    Hey Janna, Toch een blog! Fijn, want zo blijf ik een beetje op de hoogte :) Struisvogels en bavianen, wow, dachten we dat we in Zuid-Amerika al aardig wat gezien hadden....
    En naast de Unduragga nu ook de Welmoed plantage bezocht, jij zuiplap!

Have fun!
  4. Eva:
    12 januari 2011
    janna, we willen ook foto's zien;)
    xx veel plezier
  5. ischa:
    13 januari 2011
    Neem je een lief aapje voor me mee? x Ischa
  6. Marloes:
    Klinkt goed, Janna!
    Veel plezier met reizen :)
    xx
  7. martha moonen:
    13 januari 2011
    janna wat leuk om weer iets van je te lezen.En de foto's zijnleuk en mooi. Ben blij dat je enthousiast bent over Zuid-Afrika.Hoop dat het binnenland je ook goed gaar bevallen. En ik blijf benieuwd naar je blog met foto's.Zou nog leuker zijn als je erbij kunt schrijven waar het is. Hier verder alles ok. dikke kus mama
  8. Sarah:
    14 januari 2011
    He Jantje!! Zo te horen heb je het naar je zin. Ik ben wel jaloers op je hoor! Dat je zo'n lieve panters hebt mogen aaien, dat wil ik ook. De pinguins zijn ook echt lief. Waren die niet bang voor je? omdat je van zo dicht bij de foto's hebt gemaakt. De foto's zijn wel heel leuk!!
    Nog heel veel plezier met reizen en geniet ervan. Kusje van Zusje