Jungle (Cuyabeno, Ecuador) 10-14 mei 2010

19 mei 2010 - Calgary, Canada

Tijdens de busrit hebben we de meeste groepsgenoten leren kennen. Onze groep bestond uit 2 duitsers (heb ik erg mee kunnen lachen), een nederlander en 7 australiers. Deze groep zal ons avontuur alleen maar leuker maken.

De busrit was 9 uur over normale wegen met veel bochten, over zandweggetjes, over riviertjes naast watervallen (kortom heb alles gezien, maar niks geslapen). In lago agrio kregen we ontbijt in een beetje uitgestorven hotel. Later kwam onze gids daarheen en reden we met een busje naar cuyabeno (ingang van het national park). Daar kregen we lunch en gingen we met een kano (met motor) naar onze lodge. De tocht duurde twee uur (dus we zaten nu echt ver weg van de bewoonde wereld). Onderweg kwamen we 5 soorten aapjes tegen, een anaconda slang, vele vogels en een luiaard (die inderdaad de hele tijd stil in een boom hing). De lodge bestond uit allemaal houten huisjes met rieten daken en in het midden een huisje met hangmatten en omdat er allemaal water lag, waren de huisjes verbonden met houten steigers. ook stond er een huisje dat bedoeld was om in te eten. De temperatuur was best laag en ook was er regen, klinkt misschien niet heel goed, maar dit betekende ook geen muggen. Nadat iedereen een kamer had gevonden, moesten we laarzen aandoen en onze regencape omdoen, want we gingen met onze kano het meer op voor een mooie zonsondergang die vanwege het weer niet mogelijk was, wel is er een pink water dolphin gespot. Daarna gingen we in het donker door de jungle lopen met allemaal zaklampen. Het was echt super donker, en de dieren die we het meeste tegenkwamen waren spinnen (iehhh, ze waren echt groot...), ook zagen we een net gedode uil (zn hoofd met blauwe ogen was nog redelijk intact), lichtgevende schimmel, en we hoorden natuurlijk ook vanallerlei diertjes. ook had onze gids een visje gevangen met z´n mes. Na dit avontuur zijn we in het donker teruggevaren, om van onze maaltijd te mogen genieten. En toen de meesten al naar bed waren gegaan, zijn alle nederlanders op ontdekking gegaan om te kijken welke dieren er allemaal in de lodge leefden. Toch best veel... Ten eerste zaten er in het eetgedeelte twee vogelspinnen en leefden er ´s avonds vele soorten kikkers. Onder de keuken was eerder al een kaaiman gezien (een best wel dikke, omdat hij elke dag gevoerd wordt in de lodge). In een van de lodges zat een boa-slang in het dak (die woonde daar). Aan het meer zaten vele vissen. En rondom de lodge zaten vele aapjes. Gelukkig konden we weinig muggen ontdekken. En in onze kamer konden we met behulp van onze lamp (lees: kaars) kakkerlakken ontdekken. Slapen in de jungle is heerlijk!! in slaap vallen met het geluid van de jungle is erg prettig!

Onze tweede dag bestond uit een 3-uur durende wandeling door de jungle. Tijdens deze tocht zien we toekans, stinky turkeys en andere vogels... een giftige kikker (erg mooi, met rood, blauw en groen) en allemaal belangrijke bomen die de locals gebruiken om mensen te helen. Zo was er een boom als narcotica en een boom als medicijn voor malaria. We moesten ook over bomen klimmen, door modder ploederen en soms ook over een boomstam lopen die in de diepe modder lag.... En zo gebeurde het... ik verloor mijn balans en plenste in de modder. Ik zat helemaal onder. Later zagen we nog meer grote bomen. Maar ik kon alleen maar denken aan de douche die ik wou nemen. Helaas voor mij, kon er alleen maar koud gedoucht worden. En omdat modder er nu eenmaal niet makkelijk af gaat, was ik helemaal bevroren toen ik onder de douche vandaan kwam. Die middag werd er gerust in de hangmatten... Om daarna te gaan jagen. En wel op piranhas, we gingen piranhas vissen. Met houten hengels, met vlees eraan moest je veel bewegen in het water om zo de aandacht van die vissen te krijgen zodat ze zouden toe happen en dan snel je hengel omhoog en je hebt een piranha. Een paar mensen uit onze boot was het gelukt, de duitser had er zelfs drie, maar Inge en ik was het helaas niet gelukt. Op de weg terug gingen we met onze zaklampen proberen dieren te ontdekken, doordat de ogen dan lichtgeven. Zo vonden we apen, krokodil en vele vogels. Ook ving de gids een boa met een stokje, die per ongeluk toen in de boot viel. Paniek: de duitsers sprongen bijna de boot uit... maar de slang had de boot eerder verlaten. De avond bestond uit kaartspelletjes en kletsen onder kaarslicht.

De derde dag gingen we op bezoek bij lokale bevolking die altijd al in de jungle hebben geleefd. Deze mensen wonen allemaal in houten huisjes, maar ze hadden wel electriciteit (niet veel en werkte maar soms). Ze hadden in ´hun tuin´ allemaal bananen, yuka (waar wij later brood van gingen maken), en andere groente en fruit en cacoaplanten (waar wij beetje van gesnoept hebben, maar smaakte in de verste verte niet naar chocola). We hebben zelf yuka uit de bodem gehaald en daarna geraspt, het sap eruit gehaald en ze gebakken tot brood. Daarna hebben we een bezoek gebracht bij de Shaman, die ons uitlegde hoe zij geneeskunde uitvoeren en de mensen betermaken met behulp van kruiden en bomen. Ook heeft hij een beetje voorgedaan hoe hij dat deed.

Op de laatste dag in de jungle. stonden we om 6 uur op om vogels te kijken. Maar in de voorgaande dagen hadden we al zoveel vogels gezien, en we werden omringd door aapjes dat we na 5 vogels door de verrekijker gezien te hebben, meer geinteresseerd waren in de aapjes die van tak naar tak slingerden. Ook hebben we nachtaapjes gezien, die overdag slapen en dus makkelijk te fotograferen waren. Na het ontbijt, keerden we met de boot terug naar cuyabeno, om daar weer met de bus terug te gaan naar Lago Agrio. Daar gingen we in het hotel aan het zwembad liggen. ´S avonds namen we de nachtbus weer terug naar Quito.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marlies:
    21 mei 2010
    Hey Janna,

Klinkt echt allemaal te gek! Het is echt bizar hoe droog jij kan vertellen dat er een kaaiman en een slang in de lodges zaten! Alsof het de normaalste zaak van de wereld is! Ik zou er toch wel een beetje zenuwachtig van worden denk ik.
    Nog heel veel plezier in Zuid-Amerika!
    Liefs,
    Marlies