de afgelopen 'drukke' maand

2 maart 2010 - Calgary, Canada

hee! how are you today?

Sorry dat ik zo lang niks heb geschreven, maar zal jullie nu vertellen wat ik de afgelopen 4 weken heb gedaan. Vandaag zit ik precies 7 weken hier, en de tijd vliegt voorbij. Heb zoveel leuke dingen gedaan de afgelopen weken :) Voel me hier al goed thuis en zit nu net als de andere canadezen in spanning voor de hockey wedstrijd ;) Vanavond moeten ze tegen Rusland en ik begin de sport steeds leuker te vinden. Op de universiteit gaat alles ook goed, heb al tentamens gehad en opdrachten ingeleverd en met minimale inzet is het resultaat toch elke keer mooi voldoende.

ongeveer 4 weken geleden kwam de olympische vlam in Calgary. En ook op de universiteit in de oval kwam de vlam langs. Met vele andere vroeg opgestaan om de vlag te zien, gedragen door een bekende schaatster en het hele canadese schaatsteam was aanwezig bij het spektakel! Daarna gewoon door naar de les! Niet veel later kwamen ook de schaatsers uit andere landen (rusland, china, japan, italie, tsjechie en natuurlijk Nederland) Je snap wel dat ik vanaf dat moment bijna elke dag in de oval ging kijken of ik de schaatsers zag trainen. een hele morgen heb ik ook naar de nederlandse schaatsers gekeken en daarna ff met ze gepraat en natuurlijk om een foto gevraagd. heb het hele control team gezien!! Op Sven zal ik dan nog moeten wachten tot in Vancouver. Er is hier een ander nederlands meisje, die net als ik helemaal gek is van Sven en schaatsen!

In mijn dagen begint al een soort ritme te komen: maandag, woensdag en vrijdag naar school. woensdag is wings-night in de den (kroeg op de campus), en soms gaan we op maandag ook wings eten in een pub hier in de buurt. Donderdag zijn de feestjes op de campus en gaan we naar de den. Vrijdag en zaterdagavond gaan we vaak naar downtown.

Ik ben ook naar een ijshockeywedstrijd geweest van de flames (de ploeg van Calgary). Dit was een hele ervaring. Het stadium was behoorlijk groot, en waren overal kraampjes om lekkers en eten te kopen. iedereen liep in zijn flames shirt! Het spel zelf is best agressief en als er iets gebeurd wat de tegenstander niet leuk vindt dan gooit ie zijn handschoenen op de grond, en de ander doet dit dan ook en dan gaan ze gewoon vechten. De scheids doet hier niks aan... Zo waren er een paar vechtpartijen. In de pauzes, er zijn 4 periodes van 15 minuten geloof ik, zijn er allemaal prijsvragen en loopt er iemand rond die prijzen uitdeelt. Na afloop van de wedstrijd gaven ze elkaar geen hand, maar gingen ze ipv een tegen een vechten, nu met zn allen vechten...

Met de international office ben ik een dag naar Banff geweest, dit is een leuk stadje in de rockies op 1.5 uur rijden van Calgary. hier hebben we een mooi kasteeltje bekeken, een mooie (bevroren) waterval (waar dus niks aan was), en we zijn met de lift een hoge berg op gegaan om daar van het mooie uitzicht te genieten en toen ben ik met een groepje gaan 'hiken' (5 minuten lopen en dan stoppen om fotos te maken). Dit vond ik erg leuk (ik had de dag ervoor wandelschoenen gekocht dus die kwamen hier mooi van pas). Daarna zijn we met een groepje bij grizzly house gaan eten, waar je slang en alligator kon eten (dit had een van de mexicaanse jongens dan ook geprobeerd, en het was erg lekker). Ik had gewoon kaasfondue wat erg lekker was (ik ben niet zo'n fan van het eten hier, vind het vaak niet lekker, dus was erg blij dat ik een keer lekker gegeten had). Daarna gingen we weer met de gele amerikaanse schoolbussen terug naar de campus.

Afgelopen weken ben ik ook twee keer bingo gaan spelen. Downtown is een cafe waar ze punkrock bingo spelen!! voor een dollar krijg je drie bingo kaarten, en ze hebben speciale bingostiften!!! Echter, deze bingostiften kun je ook voor andere dingen gebruiken. resultaat: na een avondje bingo was mn hele gezicht en nek gekleurd! Twee keer helaas niks gewonnen...

Wat ik de laatste tijd ook veel heb gedaan is shoppen!! heb egt ontzettend veel nieuwe kleren gekocht :) er zijn hier zoveel malls....

het weer is hier super!! het is nu ongeveer 6 graden en de laatste weken heeft de zon elke dag geschenen (blauwe lucht)

Het weekend voor de olym.pics en mn tentamens besloot ik met 4 anderen (frans meisje, duits meisje, canadees - van hem was de auto, en een ier) op een roadtrip te gaan. Een buddy van een van mn vriendinnetjes hier, besloot ons een deel van west canada te laten zien. In totaal hebben we 1500 km gereden... Op vrijdagochtend vertrokken we op weg naar Kelowna (british columbia), waar we 's avonds naar een concert gingen. We reden door de Rockies en we hebben moose, berggeiten, en herten gezien :) Onderweg kwamen we langs allemaal kleine dorpen/steden waar echt niks te beleven viel... in the middle of nowhere.... behalve dan dat ze allemaal mac donalds, tim hortons, subway enz hadden... ook zijn we aangehouden door de politie... boete voor te snel rijden. maar was grappig achtervolgt te worden door de politie die zich eerst verstopt achter een vrachtwagen. Maar deze politie-agent was erg vriendelijk! toch een boete van 200 dollar ;) Kelowna is een stad 7 uur rijden van Calgargay. Het ligt aan een mooi meer en verder heb ik niet meer van Kelowna gezien, behalve dan het concert (wat erg leuk was, was van een vriend die in de band speelde, en ons vrijkaartjes had geregeld. het was een erg grote band en speelden allemaal soorten muziek door elkaar, erg creatief!), en de motel (typisch amerikaans met 2 grote bedden op de kamer waar we met ons 5-en in sliepen). Volgende dag hebben we wel 10 uur gereden. Het grappige was dat er helemaal gaan sneeuw was in Kelowna en een groot deel van de reis. We hadden erg mooie uitzichten onderweg, vele meren, bergen, dieren... we zijn naar de amerikaanse grens gereden wat niks voorstelde. We hebben ijs gegeten op een boerderij, een dorp met allemaal ranchen bezocht waar we een foto maakten van de koeien waarna we achterna gerend werden door een hond. Die wel 5 minuten achter de auto heeft gerend. We hebben ook in de nacht gereden... wat erg eng was... er was hele erge mist, de auto had slechte lichten, de weg was vol met sneeuw en ijs... en er waren dieren die langs of op de weg waren :( maar we hebben volgende bestemming bereikt... Creston! Een dorp waar helemaal niks is, niemand op straat. Hier hebben we ook in een motel geslapen en burgers gegeten in de lokale pub, met typisch amerikaanse mensen (heel simpel) die sport (vechtsport) keken. Erg amerikaans! De volgende dag rijden we weer in de mist over enge weggetjes met stijle afgronden... je snapt dat ik doodsbang was... maar het was het allemaal waard want uiteindelijk kwamen we bij hotsprings (natuurlijke), die naast een ijskoud riviertje lagen... komisch, wij in bikini in de sneeuw! Tijdens dit weekend hadden we elke ochtend typisch Canadees ontbijt bij tim hortons: bagel met sausage en sla en ei en tomaat. Op de terugweg hebben we nog een mooie sterrenhemel gezien :) en na 1500 km gereden te hebben waren mijn billen blij toen we terugwaren.

En na een drukke week met examens, was het zover: Vancouver, here i come!! ik zal in mijn volgende blog schrijven over Vancouver en over bezoek van pap en eef!! dan kunnen jullie eerst deze veel te lange blog lezen!! hoop dat jullie ervan genoten hebben! Ik geniet namelijk erg veel in Canada :)

kus, Janna

1. Anne:
    2 maart 2010
    Hee meis klinkt geweldig!! Je maakt er mooie tijd van en ben erg benieuwd naar je verhalen over Vancouver!! Liefs, Anne
  2. Michelle:
    2 maart 2010
    Gaaaaaf, lieve Janskie! Geniet maar lekker hoor, dat is part of the game :D Dikke kus uit Nederland, waar zo nu en dan ook de zon al eens begint te schijnen :D
  3. Loes:
    2 maart 2010
    Ik ben benieuwd of je op de foto bent geweest met Sven! Anders mag je niet terug komen :P Ik heb deze week het laatste tentamen van mijn master :D Dus party time! haha Heel veel plezier nog! xx
  4. Marloes:
    2 maart 2010
    Jee weer een berichtje van Janna! Wat klinkt dat leuk allemaal:D Je kon dus zo in de oval naar de schaatsers komen kijken? Ben ook erg benieuwd naar Vanouver, dus schrijf die blog maar snel;) Veel plezier nog! Xx
  5. Inès:
    2 maart 2010
    In afwachting van je blog dacht ik al: 'Dat Janna niet zo vaak schrijft, is alleen maar een heel goed teken!' En nu ik 'm gelezen heb, is 't bewijs geleverd. Wat maak je vette dingen mee en wat ben je al goed geïntegreerd met al je Engelse woorden ;-). Echt leuk, geniet lekker verder! Tot in Zuid-Amerika! xx
  6. Inge:
    2 maart 2010
    Wat leuk om weer een blog van je te lezen, je maakt echt super leuke dingen mee! Die roadtrip klinkt super goed zeg! En janna aan de bingo, dat klinkt ook erg grappig! Ik ben heel erg benieuwd naar het verhaal over vancouver dus als je tijd hebt tussen al je coole uitjes door: typ maar weer een blogje :D Ik lees ze met zeer veel plezier! Have fun lieve janna!
  7. martha moonen:
    4 maart 2010
    Ik vind het leuk dat je weer wat geschreven hebt. Ik lees het steeds met veel plezier. En vooral vind ik het leuk dat je het in Canada erg naar je zin hebt.Hier gaat alles zijn gangetje. Het wordt alleen tijd dat we wat lenteweer gaan krijgen. De zwanen in de vijver zitten al soms weer op hun nest; dus de lente moet komen.
    Verleden week is Ellen 60 jaar geworden. Ze had een groot feest gegeven. Het was erg gezellig. Hans en Teresa waren er ook. Hans wordt dit jaar 70 jaar. Dan gaan we met zijn allen naar Deventer; hij weet dit nog niet.
    Thuis ben ik aan het verven geslagen; de muren witten.Ziet een stuk beter uit.
    Veel liefs en kus mama.
  8. desiree en de kids:
    11 maart 2010
    hallo janna
    heb gehoord dat alles goed gaat
    rusell vondt het toch wel leuk om met jou te chatte
    praten durfde hij niet hoorde ik van sarah
    maar dat is zijn probleem maar hij vond het toch wel leuk zei hij toen hij thuis kwam
    verder hoorde ik dat jij het erg naar je zin heb
    dus geniet ermaar van

gr desiree
  9. Inès:
    22 maart 2010
    Janna Vegas-gangster! Wilde je eigenlijk sms'en, maar heb je Canada-nr helemaal niet (heb je die eik wel?). Daarom, bij deze: geniet van Vegas! En als ik in Peru of ergens in die hoek ineens een knoeperd van een diamant aan je vingers zie blinken, weet ik genoeg ;-). Kus, Inès
  10. Eva:
    2 april 2010
    Janna dit is wel een beetje saai he... elke keer als ik op je site kijk is die hetzelfde.
    Laat me ook een beetje mee genieten;)
    xx :D
  11. Inès:
    9 april 2010
    Janna Girl!

Wel mijn site volkalken met allerlei Kènèdeese onzin, maar zelf geen verhalen meer vertellen. Kan niet. Aan de slag!

X