First days in Calgary

11 januari 2010 - Calgary, Canada

Ben net wakker geworden, en het weer is hier prachtig!!! veel sneeuw met een mooie blauwe lucht. de temperatuur wisselt hier nogal sterk vanwege de chinook wind. Zo begon  donderdag met -26 en was het rond de middag -5. en dat was niet eens extreem. Vrijdag was het ineens 8 graden boven nul!!! Heb meteen mn dikke jas in de kast gestopt en een nieuwe minder warme jas gekocht. Ik geloof dat het bij jullie kouder is dan hier, haha.

Mijn aankomst in Calgary was goed, eerst zag ik vanuit het vliegtuig allemaal wit (dachts eerst dat zijn de wolken, maar nee: een hele lege oppervlakte helemaal gevuld met sneeuw!). Op het vliegveld ontmoette ik meteen de eerste exchange student, een oostenrijker. Verder stonden er op het vliegveld allemaal vriendelijke mensen in cowboy-outfit (waar Calgary bekend om staat) die ons hielpen naar de pinautomaat. Mijn rit naar de campus was geheel gratis, dat was een mooie meevaller. 's Avonds was ik erg moe en ben toen gelijk om half acht gaan slapen! Mijn kamer is op de campus, en naast de olympic oval (waar het schaatsen plaatsvindt in Calgary). Misschien komen de Nederlanders nog wel hier trainen... Mijn kamer is erg oud, maar de woonkamer had mijn huisgenootje al gezellig gemaakt en ik heb mijn slaapkamer ook gezellig gemaakt met allemaal foto's van jullie :)

De volgende ochtend kwam ik erachter dat ik natuurlijk geen ontbijt had... Ik heb toen met de oostenrijker en zijn huisgenoten ontbeten. Daarna begon de orientation day. Hier hebben we allereerst geleerd over de Chinook wind, en de grote temperatuurswisselingen en dat het hier -50 kan zijn... daarna nog meer over de universiteit, de stad en het land geleerd. En natuurlijk kennisgemaakt met de exchange studenten. Tot slot kregen we een rondleiding over de campus, waar ik tot nu al best al vaak verdwaald ben, omdat in de sneeuw alles op elkaar lijkt en omdat ie erggg groot is. Ik heb die dag vele leuke mensen leren kennen! s' Avonds gingen we boodschappen doen in een shopping mall. Daar heb ik ook een Canadese sim-kaart gekocht. Het nummer zal ik anders wel mailen, als jullie dat willen hebben. Wat opviel in de mall was dat de prijzen erg duur waren en het eten veelal in grote pakken te krijgen is er toch wel anders uitziet. We hebben gegeten bij een foodcorner (allemaal fastfood tentjes die rondom een plein met allemaal tafels en stoelen staan). Toen ik terugkwam heb ik mijn huisgenootje ontmoet, Terra (een canadees meisje). Ze is erg aardig en gezellig! Is weer eens wat anders dan de internationale mensen.

Vrijdag ben ik met een stel oostenrijkers, een frans meisje en een duits meisje (die ib doet in maastricht) Calgary gaan verkennen. We zijn er gaan shoppen en in de Calgary tower geweest, en een beetje door downtown gebanjerd. Op de campus zagen we die dag grote witte konijnen lopen (die hier blijkbaar erg veel rondlopen) 's Avonds heb ik met franse meisje, duitse meisje en haar huisgenoot en mijn huisgenoot gegeten. Daarna kwamen er nog vrienden van Terra langs, en heb ik daar nog kennismeegemaakt.

Zaterdag lekker uitgeslapen, en daarna naar het olympisch park geweest, waar in 1988 de olympische winterspelen waren. Daar was een ski-wedstrijd bezig. Waarbij ze allemaal trucjes deden op skies terwijl ze naar beneden skieden. Daarna hebben we een liquorstore bezocht, om te ontdekken dat alcohol nog duurder is dan alles hier. Voor bacardi betaal je 30 dollar. Daarna hebben we met een stel gegeten en de de dure alcohol gedronken.

Zondag vroeg opgestaan (half 7) om te skien!!! Terra heeft een auto, en duits meisje en ik mochten mee gaan skien met haar en vrienden. De snelweg door de Rockies naar Sunshine village (skipiste) was erg mooi! Het skien daar was niet heel anders dan in Europa, behalve dat er minder ijs was, minder liften, meer pistes en minder mensen. Het was een erg geslaagde dag! Terra's vrienden waren gezellig en grappig! Aan het skien moest ik een beetje wennen, maar aan het eind van de dag ging het best goed! Ben zelfs van de zwarte piste geweest :) Daarna waren we allemaal erg moe en hebben Terra en ik een beetje op de bank gehangen en vakken voor mij uitgezocht.

Vandaag beginnen mijn vakken, ben erg benieuwd hoe het hier gaat :)

Binnenkort zal ik wel weer een verhaaltje voor jullie typen!!

kus, janna

1. Inès:
    11 januari 2010
    -50!?!?!? Brr... Misschien moeten we een Help Janna de Winter Door-fonds oprichten! Alle donaties voor Bacardi om warm te worden nu naar giro blabla...

Leuk dat je t zo naar je zin hebt, wanneer ga je je eerste ijsbeer adopteren?

Liefs vanaf mijn werk (jaja, de kiddo's liggen wonderwel in bed...! Al-le-maal! :-D )
  2. martha moonen:
    11 januari 2010
    Leuk dat je al zoveel mensen hebt leren kennen, en dat jullie samen leuke dingen doen. Ben beneiuwd hoe de vakken je gaan bevallen en ik hoop voor jou dat het geen min 50 graden wordt.
    Vandaag is het fotoboek van Guatamala aangekomen. Het ziet er heel mooi uit. Vooral de kaft is schitterend.
    veel liefs
  3. Marlies:
    Hey Janna,

Ik hoor het al, je bent weer druk aan het socializen! Mooi zo! Vet dat jullie zijn wezen skien, het is daar volgens mij heel erg mooi.
    Nu maar hopen dat je Sven nog tegen komt in de Olympic Oval ;) Je zal blij zijn te horen dat hij weer europees kampioen geworden is :)
    In het kikkerlandje hiero is het licht aan het vriezen. Ik heb al een paar keer geschaatst. Tot zover gaan onze wintersport activiteiten!
    Veel plezier nog en ik ben benieuwd naar je vakken!
    X
    Marlies
  4. Michelle:
    12 januari 2010
    Leuk Jans! Klinkt allemaal goed, jij vind ook overal wel je plekje snel! :D Geniet ervan en tot je volgende bericht. XXX
  5. Anne:
    12 januari 2010
    Janna!! Wat een herkenbare dingen van mijn tijd in Canada!! Ik herbeleef bijna mijn eerste dagen... ;) de konijnen waren bij ons alleen echt schattige bunnies hihi. Klinkt also je een superleuke tijd gaat hebben, geniet ervan!!
    liefs, Anne
  6. martha moonen:
    12 januari 2010
    Leuke foto's. Zo kan ik je belevenissen in Calgary goed volgen.Reislogger is wel een leuke uitvinding. Geniet ervan. kus mama
  7. Inge:
    16 januari 2010
    Hey Janna!

Wat een leuke verhalen! En de foto's zien er supercool uit! :) Ben ook benieuwd naar foto's van je kamer.
    Leuk dat je al zo snel vriendjes hebt gevonden.
    Ik ben jaloers dat jij naast de olympic oval zit, daar zullen idd wel veel schaatsers gaan trainen voor vancouver. Beloof je Sven een knuffel te geven van mij?
    Ik kijk uit naar je volgende bericht!

xxx Inge
  8. Mieke:
    16 januari 2010
    waah je maakt mij ook jaloers janna! Ik ben heel blij dat je goed terecht bent gekomen. Door jou krijg ik ook weer veel zin om te reizen :) Geniet van iedere dag daar! x