mijn eerste week les

18 januari 2010 - Calgary, Canada

hoe gaat het met jullie in Nederland? Volgens mij hebben jullie het kouder gehad dan hier. Vanwege de chinook is het hier de afgelopen weken redelijk warm geweest, soms wel 8 graden. resultaat: bijna alle sneeuw is gesmolten... Binnen in de gebouwen op de campus en bij mensen thuis is het super warm, dus loop nu best vaak in t-shirtje net als de canadezen ;)

Ik doe op dit moment vier vakken: behavioural pharmacology (maar die wil ik graag laten vallen), interpersonal relationships, sleep and biological rhythms en romance culture (gaat over frankrijk, italie en spanje). Mijn eerste twee dagen liep ik met mijn plattegrond te verdwalen over de grote campus. Maar nu snap ik een beetje hoe het hier werkt, en waar welk gebouw staat. En dan begin ik me ook thuis te voelen :) Ik vind het echt heerlijk dat mijn lessen nu maar 10 minuten lopen van mijn huis zijn!!! De vakken zijn ook best interessant, ik moet wel meer opdrachten maken dan ik gewend ben, en heb hier meer dan 1, soms 4 tentamens voor 1 vak. maar dat vind ik eigenlijk wel prima!

Deze week is voorbijgevlogen. ik heb elke ochtend van 11-13 les, daarna ga ik vaak lunchen (subway zit op de campus), shoppen in grote shoppingmalls, downtown, boodschappen doen, sporten (sporten is gratis hier op de campus: schaatsen, fitness, zwembad, squash etc... - dus ik ben al naar de fitness geweest, gaan schaatsen en gaan zwemmen). Maandag avond ben ik met mn huisgenootje en 2 exchange students naar de 'wings night' geweest. Daar krijg je dan heel goedkoop kippepootjes. Was erg gezellig, de ijshockeyclub speelde ook dus de sfeer was goed! dinsdagavond ben ik met een groepje naar de bar geweest op de campus zelf: de Den. De alcohol is hier erg duur... voor wijn betaalde ik 5 dollar. een goedkope fles wijn is 10 dollar. Woensdagavond had ik eerst floormeeting: een kans om de mensen uit je gebouw te ontmoeten. In mijn gebouw zitten 2 andere exchange studenten (twee meisje uit Peru en uit Duitsland), de rest is canadees. Samen met meisje uit Peru (Ana - die me belooft heeft Spaans te leren) ben ik naar de Den geweest, en daar weer nieuwe exchange studenten ontmoet (er zitten er hier ook heel veel). Donderdag ben ik gaan schaatsen in de olympic oval :) de plek waar Sven Kramer ook heeft geschaatst in december!! Daarna waren er overal huisfeestjes, en zijn we ergens naar binnengegaan :) daarna zijn we naar de Den geweest waar je donderdag kunt partyen en dansen. Vrijdag was er een basketbalwedstrijd van het universiteitsteam: dat was echt een hele happening. de tribune zat bijna vol, er was een orkest, muziek, een omroeper, er werd van alles het publiek ingegooid (zoals t-shirts, pizza, balletjes (ik had er twee gevangen :), etc), en je kon popcorn, chips, cola, bestellen. En.... we hadden gewonnen!!!!!! zaterdag ben ik weer gaan skien in Sunshine village: zo'n 1.5 uur rijden van Calgary. We hadden met 10 man, 2 auto's gehuurd (een SUV), en daarmee naar Sunshine gereden. Er was die nacht 37 cm sneeuw gevallen, dus we hadden goede sneeuw. Eerder die week had ik al mijn ski-outfit gekocht (witte broek, bril en handschoenen), dus ik was er klaar voor!! Het zonnetje scheen, dus het was echt een heerlijke dag om te skien! Die avond hebben we de auto goed gebruikt :) eerst moest ik mn skies terugbrengen 40 m verderop, maar dit moest en zou met de auto gebeuren haha. vervolgens gaat uiteten (hoe amerikaans bij Wendy's - hambuger met friet). daarna hebben we getankt en geprobeerd de auto terug te brengen, maar de jongens waren vergeten waar ze hem hadden opgehaald... dus: 1.5 uur later hadden we ze teruggebracht. Zondag had ik beetje een relax dagje: sporten, studeren, en 's avonds gaan eten bij vrienden van Terra.

Mijn telefoon ben ik kwijtgeraakt: dus ik kan niet meer bellen... maar ga vandaag een nieuwe telefoon kopen :) ik heb wel een adres voor jullie: zodat jullie veel kaartjes kunnen sturen!

Room 206

Olympus hall

3374 NW 24 avenue

Calgary AB

T2N4V7

kus, janna

1. Eva:
    18 januari 2010
    Heey janna, leuke foto's en ik zal je zeker wat sturen;) x Eva
  2. martha moonen:
    18 januari 2010
    Hallo janna
    zo te lezen heb je hetaardig druk en kan ik me voorstellen dat de week is omgevlogen. Ik vraag me wel af wat je met al dat thermo-ondergoed moet? misschien wordt het nog wel kouder. hier is de kou nu weg en hebbe we regen voor de afwisseling.
    Kun je ook namen bij foto's zetten, in ieder geval van de belangrijkste mensen; zou ik leuk vinden.
    lieve schat veel plezier en houd je goed.xx
  3. Michelle:
    19 januari 2010
    Leuk leuk leuk heb je het! Skieen, sporten, shoppen en ook nog naar school :-)
    Geniet ervan en zie uit naar je volgende bericht!
    XXX
  4. Marloes:
    Hee Janna,

Wat klinkt dat allemaal leuk!! En bijzonder dat je daar gewoon bent gaan schaatsen!
    10 minuten lopen of 2-3 uur reizen is wel een verschil ja..:)
    En probeer het zwemmen een beetje bij te houden haha..
    Veel plezier nog!
    xx
  5. papa:
    Hoi Janna,
    Dat klinkt allemaal fantastisch. Als vader zou ik nu moeten vragen of je wel aan studeren toekomt, maar dat doe ik maar niet. Geniet maar van alles wat je meemaakt.
    Ben trots op je,

Ruud
  6. Inge:
    Hey,

Klinkt tof allemaal! Wat fijn dat je je al zo snel thuis voelt. Houd maar goed contact met die Peruanen, houden we misschien nog een slaapadresje aan over. En dat jij goed wordt in Spaans is voor mij ook wel van belang, want ik weet niet of mij dat hier in NL nog gaat lukken....
    Veel plezier!

xxxx
  7. desiree en de kids:
    20 januari 2010
    hai janna
    de kinderen en ook ik vinden het prachtig
    als ik ze de verhalen voor lles en de foto s
    laat zien wat je allemaal beleeft
    heb in de gaten dat het daar super leuk en leerzaam is dus verder veel plezier

gr desiree logan rusell en djemel
  8. Marlies:
    20 januari 2010
    Wauw! Klinkt super allemaal. Lekkere dagen maak je daar! Ben wel benieuwd wat dat vak romance culture precies inhoudt ;)Dat vak hebben wij niet!
    Veel plezier en succes verder!
    X
  9. Sarah:
    4 februari 2010
    He janna,
    Heb je het leuk daar? zo te horen wel he!!
    Ik heb het ook wel leuk hier!!
    IK HEB EEN NIEUWE AUTO, EEN CITROEN C1 IN HET WIT!!!!
    Leuk he!!!
    veel plezier nog,
    Kusje Saar
  10. Eva:
    14 februari 2010
    Hey Janna, ben je nu in Vancouver? Heb je Sven al gezien? Nou ik zit hier nu saai thuis op Sarah te wachten want die is weer eens te laat. Daarna gaan we eerst naar oma en dan door naar Wilma. En morgen gaan we vliegen. We hebben echt veel snoep voor je meegenomen! Tot dinsdag! x
  11. papa:
    14 februari 2010
    Lieve Janna,
    Je amuseert je goed, zie ik. Ik heb genoten van je blog. Ik hoop dat je er nog meer schrijft.
    Ik heb gehoord dat je ook hard werkt. Ik ben trots op je.
    Oma
  12. Janna:
    21 december 2010
    haha hoi ik heet ook jannaa